My Buddies

Sunday, September 23, 2012

Gaya Pemakaian Turban


Sejarah pemakaian turban dikatakan bermula sejak beribu tahun dahulu. Pada mulanya, Turban digunakan di negara-negara asia  dan timur tengah, terutamanya di India, Afghanistan, Africa Utara, Kenya, Jamaica dan Pakistan. Turban yang dipakai di India dan Pakistan dikenali sebagai Pangri, nama lain ialah Phakeolis yang digunakan oleh tentera Byzantine.  Bagi bangsa Sikhs dari India pula, Turban dipanggil sebagai Dastar. Penggunaan nama Turban pula adalah merujuk kepada ikatan/hiasan rambut di kepala bagi wanita di negara-negara Barat. Di negara-negara barat, fesyen turban bermula pada penghujung abad ke-18 apabila turban dibawa dari India ke Barat sebagai “aksesori fesyen barat”. Fesyen turban ini di popularkan oleh Marie Antoinette di England. (Sumber Wiki)

*Lelaki Arab memakai Turban pada awal abad ke-4



Lelaki Sikh dari Punjab, India.


                 (sumber wiki)

Pemakaian turban  di Malaysia bukanlah asing kala ini, malahan ianya dianggap sebagai salah satu “in trend” fesyen bertudung yang diminati ramai meskipun seawal kemunculan gaya yang dipopularkan oleh Yuna itu pernah mendapat kritikan  segelintir pihak.
                              Yunalis Zarai








(Picture credit to Yunalis Zarai FB http://www.facebook.com/yunaliszaraimusic/photos
Namun, sentuhan luar biasa pereka fesyen dalam mempelbagaikan gayanya dengan menambah perincian, aksesori serta diperbuat daripada fabrik dengan rona mempesonakan, menjadikan fesyen turban ini relevan buat kaum wanita di samping tampak menarik, sopan dan paling utama masih menutup aurat. Antara selebriti yang menggayakan fesyen turban ini ialah Natasha Hudson, Ramlah Ram, dan Noryn Aziz
 Cuba perhatikan gaya  Noryn Aziz ini..nampak elegan..








(picture credit to Noryn Aziz FB http://www.facebook.com/pages/Noryn-Aziz/15094541415

Bagi wanita yang bertudung, apa kata sekali-sekala ubah penampilan anda dengan mengenakan gaya turban ini. Turban sesuai digayakan dimana sahaja, kerana ianya merupakan sesuatu pemakaian yang sangat ‘simple’ dan menarik. Anda pastinya akan kelihatan lebih kemas dan selesa dengan gaya seperti ini.

simple dan menarik- Ramlah Ram






Cantik dan bergaya-Natasha Hudson







Pemakaian turban juga sesuai dengan wanita yang tidak bertudung. Caranya dengan mengikat turban separuh dari kepala sahaja. Gaya  ini  akan menampakkan anda sebagai seorang yang elegan dalam mengayakan fesyen. Namun begitu, pemilihan turban haruslah sesuai dengan imej yang ingin ditonjolkan. Dinasihatkan jangan menggunakan warna dan aksesori yang terlalu berat serta lilitan yang terlalu banyak agar pemakaian turban anda seimbang dan tampil menarik.
Salmah Hayek dan Kate Moss

               Nicole

 *kredit picture to 


No comments:

Post a Comment

didiy fashion