My Buddies

Sunday, November 4, 2012

EVOLUSI TOPI: PELENGKAP GAYA

Apakah yang terlintas di fikiran kamu tatkala merancang percutian di tepian pantai atau pulau? Pastinya si gadis manis berpakaian santai dengan bercermin mata besar berwarna hitam dan bertopi besar! Atau ketika aktiviti sambutan hari keluarga (dsb) yang melibatkan sukaneka dan acara lainnya, pastinya kamu terbayang diri dalam pakaian sukan dan sudah pasti bertopi, betul? Kamu setuju? Saya pasti ramai yang mengangkat tangan pada pernyataan saya ini. Gambaran di atas secara tidak langsung membuktikan bahawa penggunaan topi tidak kira dalam apa juga gaya sekalipun sudah sinonim dengan aktiviti santai dan riadah. Tidak dinafikan pemakaian topi bukan sahaja dapat melindungi wajah dari pancaran sang mentari tetapi juga sebagai pelengkap gaya buat si fashionista.
Siapakah pula yang menjadi pengasas topi dan mengapa ia dihasilkan? Adakah topi hanya sesuai untuk digayakan ketika bersantai atau juga untuk acara majlis rasmi? Mari kita lihat sedikit info mengenai topi dan jenis-jenisnya. Tidak tercatat dalam sejarah secara rasminya bilakah topi dihasilkan. Ada pendapat mengatakan bahawa topi mula-mula digunakan di Mesir Purba sebagai pelindung kepala dan diperbuat daripada kulit binatang atau tumbuhan. Ianya dapat dilihat dalam lukisan makam di Thebes yang menunjukkan seorang lelaki memakai topi jerami. Selain itu, terdapat juga pemakaian topi lain yang dijumpai iaitu topi Pileus dan Phrygia di Greece dan Rom, yang juga dikenali sebagai “topi kebebasan” (Liberty cap) kerana diberikan kepada hamba yang sudah merdeka.
Pemakaian topi dalam kalangan wanita dikatakan bermula pada akhir abad ke-16. Perkataan topi wanita (milliner) pertama kali dicatatkan pada tahun 1529 dan menjelang akhir abad ke-17, fesyen topi wanita yang tersendiri telah muncul tanpa dipengaruhi oleh fesyen topi lelaki. Pada abad ke-19, fesyen topi wanita makin berkembang dengan rekaanya yang lebar dan dihiasi dengan reben, bulu dan bunga. Dari tahun 1930-1950-an dikatakan bahawa New York telah menjadi Bandar topi wanita yang terkemuka di dunia dengan kedai-kedai topi seperti Sacs Fifth Avenue, Henri Bendel dan Bergdorf Goodman.

Pada tahun 1980 dan 1990-an telah menjadi titik evolusi fesyen topi wanita dengan pelbagai rekaan topi dan ramai pereka topi telah muncul dalam tempoh ini. Sejak penciptaan topi bermula, topi telah mengalami proses evolusi dimana topi juga dianggap sebagai lambang status, pakaian seragam, pemakaian untuk sukan, pelindung kepala dan juga item fesyen yang tidak boleh dinafikan lagi.

Penggunaan topi pada hari ini semakin meningkat dan sesuai untuk semua acara, asalkan tahu untuk menyuai padankan gaya dengan acara yang dihadiri. Topi juga boleh didapati dalam pelbagai bentuk, gaya dan rekaannya. Fungsinya juga bukan sahaja sebagai pelindung kepala dan wajah tetapi juga sebagai aksesori tambahan dan pelengkap gaya, termasuk wanita yang bertudung. pelbagai jenis topi berada di pasaran buat masa kini. antara yang paling popular ialah:

Topi Fedora



Topi Beret


                  



TOPI TUCKER










2 comments:

  1. I like your post about hats, especially when you also mention about how hats first come around in the early days.

    ReplyDelete
  2. Thank u..i got the information from web also. I like to wear hats and caps because i think it simply can change my appearence and hide my messy hair..hehe..i just wrote whaterver i like and it came out from my solely thought without any influence. so that i want to share it with others, perhaps it can give some ideas to change styles.

    ReplyDelete

didiy fashion