My Buddies

Saturday, November 24, 2012

FESYEN K-POP

Penghujung tahun lalu, media antarabangsa melaporkan situasi transisi dan trend fesyen yang sedang melanda kelompok generasi muda Myanmar terutamanya wanita di kawasan bandar. Seiring dengan perubahan fesyen semasa, pemerhati fesyen mendapati wanita urban tidak lagi gemar memakai pakaian kebangsaan mereka iaitu longyi. Sebaliknya, obses pada pemakaian skirt atau seluar pendek bersama baju-T potongan sendat.

Selain itu, wanita muda Myanmar dilihat berani memilih pakaian berasaskan warna terang dan kontra berbanding rona lembut dan gelap. Ini termasuklah, memiliki koleksi pakaian konsep funky, comel dan ceria.
“Trend fesyen ini tercetus daripada pengaruh muzik fesyen Korea atau K-Pop yang terkenal dengan imej seumpama itu. Penampilan artis Korea cukup menarik dan sarat dengan elemen segar serta mempesonakan,” jelas model remaja kelahiran Myanmar, Chan Chan yang turut menyatakan koleksi skirt mini, jaket, seluar pendek dan legging (sarung kaki ketat) antara item fesyen ala Korea yang semakin popular di Myanmar.



Namun, gelombang fesyen dan muzik K-Pop bukan saja melanda Myanmar malah pengaruhnya telah melanda Malaysia. Paling ketara, penjualan koleksi baju-T konsep funky dan legging pelbagai corak yang dijual secara meluas di beberapa gedung di sekitar Lembah Klang.
Sementara itu, perunding imej dan pereka fesyen Faizal Hamid, turut mengakui bahawa pengaruh muzik dan artis K-Pop, sedikit sebanyak memberi inspirasi fesyen kepada anak-anak muda tempatan terutamanya stail pemakaian dan potongan rambut.
“Era K-Pop kini cukup gah di persada antarabangsa dan dijangka bertahan lama selagi peminat menggilai dan memberi sokongan padu kepada idola mereka tidak kira solo atau artis berkumpulan. Pada pengamatan saya, trend meniru gaya artis tidak hanya berlaku dalam kalangan masyarakat tempatan malah turut dipraktikkan peminat muzik di Eropah dan termasuklah di Korea.

“Sebab itu, budaya remaja di Korea mereka begitu obses bergaya sama seperti selebriti pujaan. Ketaksuban meniru gaya artis pujaan kadangkala menyebabkan mereka sanggup membelanjakan sejumlah wang semata-mata penampilan mereka salin tak tumpah bak selebriti pilihan,” jelas Faizal yang turut memberitahu segelintir peminat fanatik sanggup menjalani pembedahan plastik agar raut wajah menyamai idola pujaan mereka.
Tambahnya, selain aksi, pakaian dan aksesori yang comel, pakaian warna kontra yang dipraktikkan oleh selebriti K-Pop turut menarik perhatian.

Buktinya, lihat saja pada penampilan grup Wonder Girls, 4 Minute, 5 Dolls, Kara, Sistar dan Orange Caramel. Keenam-enam kumpulan tersebut bukan saja memikat peminat dengan koleksi lagu dan persembahan pentas yang memukau malah sentiasa tampil bergaya dan stailo.

#Credit to kosmo online.

No comments:

Post a Comment

didiy fashion