My Buddies

Saturday, March 24, 2012

Jenama Sendiri


Ramai orang yang ingin menghasilkan atau memasarkan produk/perkhidmatan dengan jenama sendiri. Jika ditanya saya sendiri pun, saya juga pasti menjawab “ya” sekiranya diberikan peluang untuk menghasilkan jenama sendiri. Namun banyak kekangan untuk menjadikan impian jadi kenyataan. Lain pula ceritanya dengan golongan yang mampu dan terkenal. Mereka bukan sahaja mudah untuk menghasilkan jenama sendiri tetapi juga pastinya jenama mereka mudah untuk diterima dan diguna pakai oleh masyarakat. Apatah lagi kalau golongan mereka ini ialah artis yang terkenal! Antara artis antarabangsa yang menghasilkan jenama sendiri ialah Paris Hilton dengan jenama “Paris Hilton”. Di Malaysia saja, sudah ada beberapa orang yang menghasilkan produk jenama mereka sendiri. Contohnya Datuk Siti Nurhaliza (simply siti), Erra Fazirah (Ferra  Cosmo Look, sudah berhenti), Mila AF (LuvMila) dan  Fasha Sandha (salon Chinta).
Terbaharu actress tempatan, Sazzy Falak bakal melancarkan jenama pakaiannya sendiri yang dinamakan “SF by SF”. Ianya diilhamkan oleh Sazzy sendiri yang bermaksud “Street Fashion by Sazzy Falak”. Konsepnya adalah “street fashion” yang ringkas dan ranggi. Jenama pakaian ini dikatakan akan dilancarkan pada bulan Jun dan sebagai permulaan akan menjual skaf dan baju wanita sahaja.
“When you run a business, you don’t just open a shop and sell things and hope to succeed. You need to develop a business plan, position yourself, and know whom you are trying to reach. The same thing applies to an actor: as an entertainer, you are your own company, and your name is your own brand.” – Sazzy Falak, Actress and Talent Manager, SinclairFalak Sdn. Bhd.

No comments:

Post a Comment

didiy fashion