My Buddies

Saturday, September 17, 2011

bukan SHOPAHOLIC

Di awal semester baru bermula, memang macam-macam ragam pelajar boleh dilihat. Apa yang pasti,semuanya ingin melengkapkan keperluan diri sebagai pelajar. Kadang-kadang yang tak diperlukan pun hendak dibeli. Sudah ada Laptop nak Ipad pula, da beli handphone jenama NOKIA, nak beli Motorola pula,da beli t-shirt warna merah, nak beli pula dress warna hitam..Amboi! Banyak pula barang-barang yang perlu dibeli. Pendek kata, membeli berdasarkan kehendak, bukan keperluan! Itulah dia jiwa remaja. Ya, amat sukar bagi kita menolak kemewahan hidup dengan barang-barang rekreasi, pakaian dan gadget yang sering menjadi idaman para remaja masa kini. Malahan orang dewasa yang matang pun tergoda dan terperangkap dalam situasi ini. Sukar untuk mengawal nafsu berbelanja, bukan..
Saya termenung sendirian memerhatikan segala barang-barang yang ada di bilik saya. Alat-alat solek bertimbun dalam kotak, frame-frame gambar yang berderet di rak kedua meja belajar. Di depan pintu pula tersusun kasut dan sandal pelbagai rupa yang telah saya pakai sepanjang satu minggu di kolej kediaman UMS ini, dan ada lagi yang belum dikeluarkan dari kotaknya. Sememangnya saya seorang yang obsessed pada kasut-kasut yang cantik, sandal, wedges, boot, loafer..kalau boleh semua pun nak angkut bawa balik. Perhatian saya beralih lagi ke atas meja belajar. Laptop, BB, handphone, Printer, iron..Ermm..semuanya tentang kehidupan?



Saya sedang memikirkan mengapa saya memiliki benda-benda ini. Adakah semuanya kerana saya suka berbelanja? Atau disebabkan oleh keperluan? Keseronokkan, kepuasan..?Hahaha..Sebenarnya saya di antara mereka yang sentiasa punya alasan untuk Shopping.  Terutama item fesyen yang sentiasa bertukar ganti dan mengaburi mata ini. Jiwa saya sebenarnya untuk menjadi seorang yang fashionista, bukannya seorang shopaholic! Tapi apakan daya, saya tak tahu saya menjadi salah satu diantaranya atau kedua-duanya sekali.
Shopping bagi saya adalah satu kemestian. Kita tidak dapat melarikan diri dari melakukan “aktiviti” ini dalam kehidupan kita kerana shopping bukan hanya untuk berbelanja bagi keseronokkan tetapi juga salah satu bab yang perlu untuk memenuhi keperluan hidup. iyala,kalau kasut dah koyak rabak, baju da luntur warna, mascara da jadi keras, kena juga lah nak keluar Shopping kan. Shopping juga salah satu terapi untuk kita. Bila da badan letih bekerja, bosan dengan perkara yang sama setiap hari, teringin juga nak keluar to have fun and  enjoy bersama rakan-rakan atau si dia. Apa yang anda pilih sebagai terapi bila anda agak kusut dan tension? Rata-rata perempuan pilih shopping kerana shopping ialah cara terbaik untuk relax dan have fun for sometimes. Itulah cara saya. Keluar untuk bersuka ria bersama rakan-rakan pada hujung minggu sambil shopping.  Kalau pun bukan shopping untuk diri sendiri, tapi belikan barang-barang untuk rakan-rakan atau anak-anak buah pun da kira ok untuk melegakan rasa kusut dan sesak kepala. Tapi jika diberi pilihan untuk keluar dengan rakan lelaki atau perempuan, saya pilih perempuan. Kenapa? Sebab perempuan lebih memahami jiwa saya, senang nak bawa masuk satu kedai ke satu kedai, boleh bagi pendapat nak pilih item yang mana satu dan shopping sehari suntuk pun, OK. Lelaki lain sikit. Mereka lebih suka yang ringkas dan cepat. Nampak ja yang berkenan  di hati, terus ambil dan bayar. Jadi minta maaf ya lelaki-lelaki di luar sana..anda bukan pilihan saya! Hahaha..
Ha, jangan tak tahu, shopping juga adalah langkah terbaik untuk bagi hadiah pada diri sendiri. Cuba ikut langkah ini. Apabila kita berjaya melakukan sesuatu yang terbaik, dapat naik pangkat atau jadi pelajar cemerlang misalnya, tidak salah untuk memberikan sesuatu untuk diri sendiri sebagai ganjaran dan motivasi untuk lebih berjaya, anda setuju? Anda patutnya setuju.! Jadi keluar lah ke shopping mall untuk membeli apa sahaja barangan yang kita idamkan selama ni. Tapi kena la juga berpada-pada ya. Nanti belum sampai hujung bulan, poket da kosong. Bila ada keperluan yang mendesak, di situlah terkejar-kejar ke sana sini nak cari tempat pinjam duit. Kan tak elok begitu. Pepatah melayu ada mengatakan, “Sediakan payung sebelum hujan. ”Takut pula jadi macam kambing bila dengar guruh di langit.
Maka, untuk mengisi jiwa yang gemar bershopping, berusaha lah untuk mencari altenatif lain bagi mengurangkan kenginan untuk memiliki segala yang baru. Kuasa  shopping memang tiada siapa yang dapat menyangkal tetapi kuasa kita mengawal diri itu harus lah lebih kuat lagi.. Ingat, bergaya tidak semestinya perlu berbelanja lebih. Asalkan ada usaha dan inspirasi. Untuk diri saya sendiri, saya tetap nak jadi fashionista, bukan SHOPAHOLIC!


No comments:

Post a Comment

didiy fashion