My Buddies

Tuesday, September 20, 2011

Tiada Definisi

              Sambil memerhatikan orang yang lalu lalang di Centre Point, fikiran saya berputar ligat. Melihat-lihat orang ramai dengan telatah dan tentunya fesyen mereka masing2. Tak kira tua atau muda, lelaki atau perempuan, semuanya ada penampilan tersendiri yang saya sebut FESYEN. Tapi hati masih tertanya2, apakah yang kita boleh ertikan dari maksud fesyen itu sendiri? Adakah ianya melibatkan pemakaian, trend, atau penampilan?  Apa pula yang perkara pertama yang terbayang di mata anda jika saya menyebut fesyen? Satu hal yang kita tak boleh lari dari memikirkannya ialah pakaian, bukan?


avril lavigne...idola fesyen remaja..tetap hot dri dlu hgga kini

 Jika kita melihat pada perkataan fesyen, kita secara tidak langsung dapat menangkap bahawa ianya merupakan kata pinjaman daripada bahasa inggeris iaitu “fashion”. Perkataan tersebut boleh ditambahkan imbuhan “mem” dan “ber” membentuk kata memfesyenkan dan berfesyen. Fesyen menurut kamus dewan membawa maksud “gaya pakaian, kosmetik, tingkah laku, dan lain-lain (terutamanya yang terbaru) yang menjadi kegemaran ramai.” Contoh ayatnya adalah, “berbagai-bagai fesyen rambut dapat kita lihat pada hari ini”. Berfesyen pula membawa maksud “menunjukkan atau mengikut sesuatu fesyen (dalam cara berpakaian dan lain-lain). Contohnya, “seperti gadis-gadis lain, Aminah suka berfesyen”. Manakala memfesyenkan pula bermaksud “membuat atau mengikut fesyen”. Contoh ayat, jangan sekali-kali memfesyenkan rambut yang tidak sesuai dengan raut wajah, umur atau tempat. Dengan sedikit penerangan dan contoh2 tersebut, sudah pasti kita dapat mendapat gambaran yang jelas apakah yang dimaksudkan dengan fesyen. Tapi saya bukan ajar anda bahasa melayu ya..hahaha..

selena gomez..ada identiti tersendiri

Apapun yang kita perkatakan untuk menerangkap makna fesyen, setiap individu pasti mempunyai pendapat dan pandangan tersendiri. Menurut Presiden Persatuan Pereka Bumiputera ,Mahani awang (temuramah dalam Kosmo), fesyen atau cara seseorang berpakaian secara keseluruhan boleh menggambarkan imej, iaitu sama ada gambaran positif atau negetif dan membentuk personaliti. Saya sangat bersetuju dengan pendapat tersebut. Sedar atau  tidak fesyen yang kita bawakan itu menggambarkan siapa kita. Dengan hanya melihat pakaian yang membalut tubuh seseorang, kita sudah boleh andaikan imej dirinya bagaimana, apa taraf sosialnya, gaya hidup dan keutamaannya.  Fesyen adalah satu bentuk ekspresi diri, luahan rasa si pemakainya. Kita tampilkan fesyen dengan cara kita sendiri, sangat subjektif dan ingin mengekalkan identiti masing-masing melalui fesyen. Pastinya tiada siapa yang suka dirinya di”klon”kan . Pastinya kita mahu kita ada penampilan tersendiri, tidak mahu dikongsi dengan orang lain.

antara idol fesyen

Menurut satu artikel dalam majalah Maskulin, fesyen itu ialah keinginan. Keinginan untuk perubahan dan ia menjadi sebahagian daripada asas kehidupan.  Pada asasnya, tujuan manusia memakai pakaian masih tidak berubah dari dulu dan kini. Hari ini kita masih memakai pakaian untuk kelihatan sopan, tetapi pilihan kita dalam berpakaian dipengaruhi oleh keinginan kita untuk menghias diri.
 Bagi saya sendiri, saya boleh katakan yang fesyen itu tiada definisi yang khusus. Fesyen merupakan sesuatu yang universal, bukan tertakluk kepada sesuatu. Bila bercakap tentang fesyen, ramai yang keliru sama ada dia suka berfesyen atau dia fashionable. Jangan tersilap, kedua-dua perkara ini sangat berbeza. Ada yang suka fesyen ganjil, ada yang suka fesyen yang sempoi. Ada baju yang cantik bila orang lain pakai, tapi bila kita sendiri yang cuba, silap2 nak tengok cermin pun tak berani..Fesyen ia tidak mempunyai ruang yang tertutup..bidangnya sangat luas. Kelihatan seksi pun satu fesyen juga, nak yang feminine pun fesyen juga. Terpulang lah kepada si pemakai bagaimana dia menjadikan sesuatu pakaian atau aksesori itu menarik di mata orang lain.

rihanna...ikon fesyen antarabangsa..

Fesyen sentiasa berubah. Mungkin apa yang kita gayakan pada hari ini kita nampak sangat trendy dan berfesyen, tapi dua tiga bulan kemudian, ianya mungkin sudah tidak relevan dengan permintaan fesyen semasa. Saya ingatkan, jangan TAKUT untuk berfesyen. Jangan takut untuk mencuba. Yang pasti, kita berfesyen untuk diri kita sendiri, sebagai cerminan peribadi kita, personaliti kita dan imej kita.  “Kecantikan itu bukan terletak pada orang yang dilihat, tapi pada orang yang melihat”.

No comments:

Post a Comment

didiy fashion