My Buddies

Thursday, December 29, 2011

4 PUNCA KEGEMUKAN

1.Tidak bersenam.
Walaupun sudah di ketahui betapa pentingnya bersenam dan bersukan untuk kesihatan badan namun masyarakat masa kini sering mengabaikannya. Kebanyakan orang yang berbadan gemuk dan agak besar jarang bersukan atau bersenam.
2.Gaya pemakanan.
Gaya pemakanan seseorang mempengaruhi peningkatan berat badan seseorang. Bagi mereka yang kurang makan makanan yang berdaging, berlemak dan memakan lebih banyak sayur-sayuran puratanya berbadan agak kecil tapi cergas berbanding dengan orang yang suka makan makanan ringan, berlemak, manis dan kurang mengambil   makanan yang sihat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan.
3.Gaya hidup
Gaya hidup masyarakat kini yang sering terkejar-kejar masa dan inginkan semua perkara cepat disiapkan juga mempengaruhi peningkatan berat badan seseorang. Masyarakat sekarang lebih suka makanan yang segera dan mudah disediakan berbanding memasak makanan yang sihat dan berkualiti. Bagi  mereka yang berkerjaya akan memakan apa sahaja untuk mengisi perut tanpa mengambil kira kandungan dalam makanan.
4.Emosi
Tidak dinafikan emosi juga mempengaruhi peningkatan berat badan seseorang. Ada sesetengah orang yang makan lebih banyak ketika dalam kemurungan atau kesedihan. Manakala kebanyakan suri rumah tangga akan makan lebih banyak apabila kesunyian. Emosi yang baik akan membantu seseorang menurunkan berat badan dengan segera.

Oleh itu, berhati-hatilah dengan apa sahaja yang kita makan, tindakan kita dan gaya hidup kita untuk mengelakkan kegemukan dari berlaku. “Mencegah lebih baik dari mengubati”


No comments:

Post a Comment

didiy fashion