My Buddies

Saturday, December 3, 2011

Fesyen diperbuat dari susu

Saya amat tertarik dengan artikel yang saya baca dari Yahoo.com berkaitan dengan fesyen. Artikel itu menulis tentang hasil rekaan baru pereka fesyen terkenal dari Jerman, Anke Domaske, iaitu pakaian baru yang diperbuat daripada susu. Pelik tapi benar..! Pakaian itu selembut sutera tetapi boleh dicuci dan dikeringkan seperti kain biasa. Sungguh kreatif orang yang mereka pakaian tersebut.
 Hati saya tertanya-tanya, pakaian itu tidak “basi” ka? yala, ia kan diperbuat daripada susu! Tapi menurut artikel tersebut, pakaian yang direka itu menyerupai pakaian yang diperbuat daripada kain biasa, tidak rosak, berkulat ataupun berbau..malahan ianya sangat tahan lama dan lembut..dress yang dihasilkan juga mesra-alam dan sangat bagus untuk kulit dan kesihatan. Perekanya, Domaske mengatakan, dia memerlukan 6 liter susu untuk menghasilkan satu dress.
Saya tak pernah membayangkan sebelum ini susu boleh jadi bahan untuk mereka pakaian. Tapi ini sudah benar-benar berlaku. Itulah evolusi fesyen, yang saya katakan tiada definisi. Ianya sentiasa berubah no matter by the time or by the human thinking evolution..
 Inilah pakaian yang dihasilkan daripada susu




No comments:

Post a Comment

didiy fashion